Az ördög tenger
Hol volt, hol nem volt, míg el nem
nyelte a Sárkány-háromszög – kezdhetnénk a mesét a Csendes-óceán egy
bizonyos területéről. Arról a sajátos erők uralta régióról, amely éppen a
Föld Bermuda-háromszöggel átellenes részén helyezkedik el, s ahol
időnként ugyancsak eltűnnek hajók és repülőgépek. Csak egy biztos, hogy
senki nem tud bizonyosat: kik, illetve mik borzolják a kedélyeket a
Sárkány-háromszögben már évszázadok óta. Van ott valami? Esetleg valaki?
Titokzatos halálesetek
Repülés az ismeretlenbe
A Japán délkeleti partjai, a
Fülöp-szigeteki Luzon északi csücske és Guam között elterülő óceáni
vidékről több mint háromezer éve keringenek legendák. A japán
tengerészek, akik Ma-no Uminak, vagyis Ördög-tengernek nevezték el a
lidérces események helyszínét, a halászhajók eltűnéséért évszázadokon át
a tengeri szörnyeket, a nyughatatlan sárkányokat okolták, amelyek
időnként felmerülnek a felszínre, megragadják a hajókat és lehúzzák őket
a mélybe.
A Sárkány-háromszögnek is nevezett
Ördög-tenger furcsa és rejtélyes eseményeit Japánban és a közeli
szigeteken jóval azelőtt ismerték, mielőtt a Bermuda-háromszög
foglalkoztatni kezdte a világot. Egy Kr. e. 900-ból származó kínai
legenda szerint az egyik sárkány víz alatti palotája a Kiangcsu
tartománybéli Sucsoutól öt napnyi hajóútra található, egy kis sziget
alatt. Erre a környékre még szélcsendes időben is veszélyes volt
kerülni: a közel merészkedők titokzatos hangokat hallottak, éjszakánként
pedig különös fény vakított.
Napjainkban, háromezer év múltán 200
ezer tonnásnál is nagyobb hajók tűnnek el ezeken a vizeken, olajjal,
szénnel vagy egyéb rakománnyal. S többnyire nem maradnak utánuk sem
túlélők, sem roncsmaradványok. Semmi, amiről következtetni lehetne arra,
mi is történt.
Az egyik legvitatottabb és legérdekesebb
eset a Berge Istra, vagyis a „Zöld Óriás” története, hiszen 228 ezer
tonna vízkiszorítású hajóról volt szó. Nem sokkal azelőtt, hogy 1975.
december 29-én elsüllyedt volna a Mindanao-árokban, rádiós tisztje
beszélt a feleségével. Azt mondta neki, hogy az idő jó, a tenger
nyugodt. Néhány perccel később rejtélyes robbanás rázta meg a levegőt,
és a Berge Istra azonnal merülni kezdett. A legénység harminc tagja
közül kettő élte túl a szerencsétlenséget.
S persze nem ez volt az egyetlen eset,
amikor gigantikus méretű hajóknak veszett nyoma a Csendes-óceán e
kifürkészhetetlen vidékén. 1971. november 12-én például egy libériai
hajó, a 14 ezer tonnás Banaluna Kokurabe útban Kokura felé tűnt fel,
2846 tonnányi mágnesvasérccel. Az alapos kutatásnak sem sikerült a hajó
vagy harmincöt fős legénységének nyomára bukkanni.
1977 februárjában egy panamai zászló
alatt hajózó teherhajó, a Triumph–1 tűnt el, úgy 70 kilométerre Japán
partjaitól. Jogos a kérdés, hogyan képes egy modern, 8342 tonnás hajó
nyom nélkül eltűnni? Hasonlóan járt az Agios Giorgis görög teherhajó is,
amely 25 ezer tonna tört vasat szállított Mizushimába. Huszonkilenc fős
legénységével S. O. S. jelzés nélkül süllyedt el.
Lehet, hogy a rádiója romlott el, s
ezért nem kért segítséget a több mint 102 ezer tonnás Hoe Dang Wha,
mielőtt 1980. július 28-án elsüllyedt? Vasércrakományával valahol a
Mindanao-árok északi részén tűnt el, miközben Japánból Koreába tartott.
Utolsó rádióközlése jó időt és zavarmentes utat jelzett. Miért tűnt el
mégis huszonkilenc emberrel a fedélzetén egy 2,6 millió dollár értékű
hajó? Kéthetes megfeszített kutatás sem vezetett eredményre, így végül –
mint még több száz hasonló esetben – azzal zárták le az ügyet, hogy „az
eltűnés oka ismeretlen”.
A Bolygó Hollandi legendájára
emlékeztető eset történt 1989 januárjában az Ogasawara-szigetlánctól
északra, amikor egy bálnavadászhajó csaknem összeütközött egy
kétárbocossal, amely ide-oda tévelygett a bálnavadász útjában. Úgy tűnt,
mintha állna valaki a kormánynál, de amikor Morio Sakagami kapitány
néhány társával felmászott a fedélzetre, döbbenetes felfedezést tettek. A
kormányos félig bomlásnak indult holtteste lazán a kormányhoz volt
kötve. Úgy tűnt, az ember már hetek óta halott. A legénység többi tagját
sem elevenen, sem holtan nem találták, pedig egy ilyen hajó
irányításához legalább négy-öt matróz szükséges.
A kormányost rövid tengerészkarddal
ölték meg, amely még mindig kiállt a bordái közül. A kard hüvelye a
fedélzeten hevert, rajta vérrel ráírva egy szó: „mélység”. Magába a
kardba egy nevet véstek – Bully Bates –, de hogy ez az áldozat lett
volna vagy a gyilkosa, nem derült ki. Sakagami kapitány az ügyet átadta a
japán rendőrségnek, amely tanúk, gyanúsított és motívumok híján gyorsan
lezárta a nyomozást.
Előfordul, hogy egy-egy hajó eltűnésére
egyszerűen lehetetlen magyarázatot találni. 1967-ben a tokiói
tengerészeti rádióállomás fogta a New York-i Cleveland Szállítási
Vállalat 10 ezer tonnás tankhajójának adását. Közölték, hogy tűz ütött
ki a gépházban, megpróbálják eloltani. A következő adásban már azt
jelentették, hogy a hajó süllyed, és a legénység elhagyja. A légi
felderítés olajfoltot jelentett Sasebo térségében, abban a körzetben,
amit a Cleveland helyzeteként megjelölt. Miután mást nem találtak, a
kutatást megszüntették, és a Japán Tengerészeti Biztonsági Hivatal
értesítette a vállalatot hajója elsüllyedéséről.
A hivatal képviselőjének megdöbbenésére a
vállalat ezt tagadta, közölvén, hogy a Cleveland Bombayben tartózkodik,
meglehetősen távol Japántól. Amikor azonban ellenőrizték a bombayi
kikötőt, kiderült, hogy a hajó már távozott onnan. De miként lehetséges,
hogy Sasebóhoz olyan közel adta le vészjeleit? A bombayi kikötő meg
tudta mondani, mikor távozott a Cleveland. Ahhoz, hogy a vészjelzés
időpontjáig Sasebo körzetébe érkezzen, 220 kilométeres átlagsebességgel
kellett volna haladnia. Egyetlen tankhajó végsebessége sem éri el ennek
az egyhatodát sem. Talán teleportálódott?... Ahogyan a kérdésre nem
találtak választ, úgy a hajót sem találták meg soha.
A szokatlan jelenségek tanulmányozói a
furcsa tengeri történetek bő tárházát találják a Csendes-óceánban. Ilyen
volt például a Melanesian, egy 130 tonnás motoros hajó utolsó útja. A
Sikiana-atolltól indult megszokott, szigetek közötti szolgálati útjára,
és hatvannégy fővel a fedélzetén tűnt el. Mindössze egy fadarabot, egy
légtartályt és a hajó fedélzetmesterének holttestét találták meg. Mind a
test, mind a tartály hatalmas nyomásnak lehetett kitéve. A kutatás
során felvetődött a lehetőség, hogy a Melanesian aknára futott, de végül
arra a következtetésre jutottak, hogy a hajót valamilyen óriási,
azonosítatlan erő zúzta össze.
Az 1958-as esztendő „rejtélyhajója” az
Annette volt. A Fidzsi-szigetek egyikére indult útnak, de Vanua Levu
közelében elsüllyedt. A vitorlázat a helyén állt, de a hajótestet
kilyukasztotta a korallzátony. A fedélzeten mindent rendben találtak,
kivéve a mentőcsónakot. Az Annetten hajózó házaspár nyilván elhagyta a
hajót. A csónakot több mint száz kilométerrel távolabb sodorta partra a
víz. Bár a külső motor hiányzott, az evezők megvoltak, sőt, még egy
palack víz is akadt az alján. Valószínűtlennek tűnt, hogy a csónak
felborult és utasai megfulladtak volna.
Repülés az ismeretlenbe
A Sárkány-háromszögben nemcsak hajók és
hajósok, hanem repülőgépek is szép számmal tűnnek el. Akad közöttük
hatalmas katonai gép, sok fős személyzettel a fedélzetén, és olyan
kutató repülőgépek, amelyek épp az eltűnt szállítógépeket keresik tiszta
égen, jó időben. Az eltűnésük előtt rendszerint nem jelentenek semmi
szokatlant, sem a tengerről, sem az időjárásról, sem a repülőgép
működéséről.
1939 nyarának végén valami rettenetes
történt a levegőben, de az eseményt a mai napig titok övezi. Charles
Berlitz kutatásai alapján mindössze annyi ismert, hogy egy katonai
szállítógép – amely a San Diego-i tengerészeti légi támaszpontról szállt
fel – három órával az indulás után, a Csendes-óceán felett
kétségbeesett vészjeleket adott le, majd a rádió váratlanul
elhallgatott. Később a gép visszavergődött a bázisra, és valahogy földet
ért. A földi személyzet azonnal a géphez rohant, amelynek fedélzetén
tizenkét halottat találtak. Már csak a másodpilóta volt életben, ő hozta
vissza – súlyos sérülései ellenére – a repülőgépet. De néhány perc
múlva ő is meghalt.
Mindegyik holttesten hatalmas sebek
tátongtak. Még különösebb, hogy mind a pilóta, mind a másodpilóta
kilőtte automata pisztolyának összes golyóját. Az üres töltényhüvelyeket
megtalálták a pilótafülke padlóján. A repülőgép belsejében furcsa,
kénes szag érződött, kívül pedig súlyosan megrongálódott, mintha rakéták
találták volna el. A földi személyzet súlyos bőrfertőzést kapott, még
mielőtt elhagyhatta volna a fedélzetet. Az eset csupán másfél évtizeddel
később vált nyilvánossá, de soha sem derült ki, hogy mi történt a
repülőgéppel és személyzetével.
1957 márciusát a tragédiasorozat fekete
hónapjaként tartják számon, hiszen négy eltűnt repülőgépen összesen több
mint százan utaztak. A repülési viszonyok minden esetben a szokásosak
voltak, S. O. S. jelzések nem érkeztek, és a legalaposabb kutatással sem
sikerült a roncsok vagy a személyzet nyomára bukkanni.
Persze
a lidércnyomásos hónap előtt és után is tűntek el repülőgépek és
pilóták az Ördög-tenger felett. Egyebek mellett a néhai kabarészínész,
Arthur Godfrey, aki 1983-ban maga vezette kéthajtóműves gépét, amikor
váratlanul elektromos rendellenességet tapasztalt. Hirtelen az összes
műszere – beleértve az iránytűt, az üzemanyagmérőt és a rádiót –
felmondta a szolgálatot. Egy óra múlva a készülékek – ugyanolyan
érthetetlenül, ahogyan megálltak – újra működni kezdtek. Mint később
kiderült, Godfrey amellett, hogy messze letért útvonaláról, fél órát
„vesztett” is, amikor óráját összevetette a rádió által közvetített
idővel. Lehet, hogy ilyen időeltolódás történt 1994-ben is, amikor egy
pilóta régi típusú légcsavaros gépével 544 kilométert tett meg egy óra
alatt – nagyjából 320 kilométerrel többet, mint amire a repülőgép képes.
És még hátszele sem volt.
A közelmúltban újabb döbbenetes
szenzáció sokkolta Japán lakosságát. 2006. május 13-án egy sugárhajtású
vadászrepülőgép szállt fel nyolcfős személyzettel a Japán délnyugati
részén található Avetsi légitámaszpontról, elérte a 4000 méteres
magasságot – és ott mintha elpárolgott volna. Azonnal több száz
repülőgép és hajó indult a keresésére, de azóta sem érkeztek hírek
arról, hogy megtalálták volna a roncsokat. Bár a japán védelmi
minisztérium csupán szűkszavú közleményben tudatta a légierő
veszteségét, a szigetországi sajtó „természetesen” azonnal a
Sárkány-háromszög titokzatos erőit tette felelőssé az újabb tragédiáért.
Azokat a természetfeletti jelenségeket, amelyek miatt még most, a XXI.
században is joggal tartják a világ egyik legveszélyesebb területének a
több ezer áldozatot követelő Ördög-tengert.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése