Baphomet feje
A
történettudomány szerint a templomos lovagok felettébb gazdag rendjének
tagjai a gőg és a dölyfösség bűne mellett még a korabeli politikát is
manipulálni akarták, így aztán nem csoda, hogy vagyonukkal együtt
ellenségeik száma is napról napra növekedett. V. Kelemen pápa és Szép Fülöp
francia király azzal vádolta a lovagokat, hogy ördögi bálványt imádnak.
A történészek természetesen sosem vették komolyan a rágalmakat, s a
rend ellen szőtt egyszerű hatalmi összeesküvésről beszéltek, pedig azóta
néhány különös vádpontról bebizonyosodott, hogy nem minden alap
nélküli. A bizonyítékokat megvizsgálva érdekes következtetést vonhatunk
le: lehetséges, hogy a templomosok kapcsolatba kerültek egy olyan
hatalommal, melynek tudása jócskán meghaladta a kor szintjét?
1312-ben
nem volt rendkívüli esemény, ha egy papi rendet feloszlattak. A II.
lyoni zsinat 1274-ben ezt tette az összes kolduló renddel, kivételt csak
a domonkosok és a ferencesek, később pedig az Ágoston-rendi remeték és a
karmeliták javára tett.
A
templomosok rendjével összehasonlíthatatlanul más módon végeztek,
holott ez a rend merőben más súlyú és sokkal fontosabb intézmény volt.
Az a kis csapat nemesi keresztes vitéz, amely 1118/1119-ben a
jeruzsálemi Al Aksza mecsetnél, a keresztesek szerint Salamon
templománál Hugues de Payn és Godefroy de Saint-Omert
vezetésével testvérközösségre lépett, hogy a jeruzsálemi zarándokokat
kardjával védelmezze a fosztogató muzulmánoktól, alig néhány év alatt az
iszlám seregek legharcosabb ellenfelévé és a keresztesek hadak
palesztin és szír államainak legerősebb támaszává fejlődött. Ennek
ellenére számos kutató azt állítja, a keresztesek legfőbb feladata az
volt, hogy kiderítsék, mi rejtőzik Salamon temploma alatt. Kincset
kerestek, ereklyét vagy a titkos tudáshoz vezető utat – erről
mindenkinek más a véleménye, abban azonban egyetértenek, hogy a lovagok
találtak valamit. Valamit, ami megalapozta későbbi hatalmukat.
Sikereiket
látva tömegesen csatlakoztak hozzájuk a nemesi származású ifjak, és
sorra kapták a bőkezű adományokat. A lovagok minden tulajdonukat a
rendre ruházták, és szegénységi fogadalmat tettek. Le kellett vágniuk a
hajukat, a szakállukat pedig megnövesztették. Csatában nem hátrálhattak
meg, mindig harcoltak. II. Ince pápa mentesítette őket a
jeruzsálemi pátriárka és megyéspüspökök fennhatósága alól, a Szentszék
alá rendelte, és számos egyéb kiváltságban részesítette a rendet.
A
templomosok alakították ki az első nemzetközi bankrendszert, ők
építették Európa legszebb gótikus katedrálisait (pl. a párizsi Notre
Dame-ot), amelyeknél a gótikus jellemző nem a gótokra utal, hanem a
görög Goetik szóra, amely azt jelenti: mágikus cselekedet. Ez
azt a szent geometriát tükrözi, amelyet a templomos kőművesek
alkalmaztak a katedrálisok építése során. A Földközi-tengeren innen és
túl, rendházak és zarándokszállások sűrű hálózata jött létre, mint a
tengeren túli hadműveletek ésszerű támaszpontrendszere. Egyidejűleg
gyarapodott a rend vagyona, sőt előnyös pénzüzletek és okos beruházások
segítségével akkorára nőtt, hogy a templomosok gazdagsága már-már
szállóigévé vált. Tekintélyt és hatalmat szereztek maguknak, nem utolsó
sorban a francia királyoknál.
1306-ra IV. (Szép) Fülöp
francia király komoly összeggel tartozott a rendnek, és tisztában volt
azzal, hogy befolyásuk minden szempontból nagyobb, mint az övé. Csakhogy
a Vatikán Fülöp ellenében a templomosokat támogatta a vitás ügyekben.
Éppen ezért Fülöp titokban elfogatta és megölette VIII. Bonifác pápát, majd megmérgeztette utódját, XI. Benedeket
is. Végül Fülöp lekötelezettje, V. Kelemen lett a pápa, s az ő
segítségével, ahelyett, hogy megfizette volna adósságát, megtámadta a
lovagokat.
1307.
október 13-án a francia király emberei országszerte behatoltak a
templomosok rendházaiba, és erőszakkal letartóztatták lakóikat. Alapos a
gyanú, tudatta a király, hogy a templomos rend istenkáromlás,
eretnekség és paráznaság fészkévé vált. A templomosok ellen pert
indítani, meglehetősen bonyolult jogi problémát jelentett. A
templomosok, mint szerzetesrend, kizárólag pápai igazságszolgáltatás alá
tartoztak; egyedül a pápa idézhette őket törvényszék elé. Ha az
eljárást a templomosok, mint magánszemélyek ellen folytatják, a
meghozott ítélet is csak rájuk vonatkozhat, s nem a rendre, tehát a rend
megmenekül. A kérdést úgy oldották meg, hogy a templomosokat, mint
magánszemélyeket vádolták be, de úgy, hogy vallomásaik alapján a rendet
is el lehessen ítélni: vagyis, amikor majd a pápai igazságszolgáltatás
elé kerül a rend ügye, a büntető ítélet magától értetődően meg fog
születni.
Ehhez
szükség volt egy olyan bírói hatóságra, amely a rend felett ítélkezhet.
Mivel az általános zsinat nem volt hajlandó e szerepet eljátszani, nem
maradt más, mint az inkvizíció. Csak az inkvizíció indíthatott egyházi
pert a világi hatalom és a pápai állam támogatásával.
Gyalázatos
aljasságok voltak a vádak, az biztos. De vajon teljességgel
alaptalanok-e? Bizonyára volt bennük némi igazság, amit aztán a célnak
megfelelően kiszíneztek. A rendelkezésünkre álló jegyzőkönyvek semmit
sem árultak el a kápolnabeli gyűlésekről, a vádlottak ugyanis vagy
megtagadták a választ, vagy kijelentették, hogy nem vehettek részt e
gyűléseken. Egyedül néhány olyan szolgálóbaráttól sikerült információt
szerezni, akik maguk nem sokat láthattak abból, ami történt, akikben
egyébként maradt is némi keserűség, amiért kizárták őket.
Az
egyik szerint a lovagok bálványt imádtak. A másik azt állította, hogy
fekete macska sétált fel-alá közöttük. Ami az állítólagos bálványt
illeti, ezt gyakran lehetett látni, és nem is tartották különösebben
nagy titokban. Általában egy nagy faliszekrényben volt a helye. A tanúk
leírásából az derül ki, hogy a különböző vidékeken a formája más-más
volt. A legtöbben egy férfimellszoborról beszéltek. Állításuk szerint
fából vagy fémből készült, szeme csillogott, s néha két vagy akár három
arca is volt. A kihallgatás során a rend előjárói is beszéltek e
bálványról, ők azonban meglehetősen furcsa leírásokat adtak róla.
Egyikük szerint a Montpellier-ben őrzött bálványnak négy lába van: kettő
elől, kettő hátul. A vallatók kérdéseikkel újra és újra visszatértek e
különös szoborfejekre.
Az
inkvizítorok hiába kutatták át az összes szerzetesházat a pincétől a
padlásig, nem sikerült a bálványok nyomára bukkanniuk. Semmit sem
találtak. Éppúgy eltűntek a bálványok, mint a szentelt edények vagy a
kincstár. A párizsi templomosházban viszont találtak egy ereklyetartóra
emlékeztető fejet, s benne két emberi koponyából származó csontocskát. A
fejen a következő felirat állt: Caput LVIII. Senki nem tudta megfejteni. Gaucerant testvér,
a Mont Pezat katonája, nevet is adott ennek a bálványnak. Vallomásából
nagyjából ez derül ki: egy szakállas férfifejről van szó, in figuram
baffometi, vagyis amely baphomet formájú, s állítólag egyedül ő mentheti
meg az embereket, senki más. De vajon mit jelent a baphomet szó?
Elképzelhető,
hogy egyszerűen népnyelvi torzításról van szó: Languedoc vidékén így
ejtették a „mahomed” szót. Errefelé egyébként a mecseteket
baphomerie-nek hívják. A középkorban ráadásul ismerték azokat a
Mohamed-fejnek nevezett bűvös varázsfigurákat, melyeket a néphiedelem
szerint maga az ördög mozgatott, ezek kizárólag az egyszerű nép
ijesztgetésére szolgáló automaták voltak.
Az első ezredforduló környékén II. Szilveszter pápa
állítólag Hispániából hozatott egy ilyen fejet. A szerkezet a
hozzáintézett kérdésekre igennel vagy nemmel válaszolt. Ha pedig saját
magáról kérdezték, akkor állítólag elmondta, hogy egy kettős matematikai
rendszer működteti, hasonlóan, mint a mai számítógépeket. Ez ugye elég
érdekes, de korántsem lehetetlen feltételezés. Hiszen tudjuk, hogy
Földközi-tenger keleti és déli partvidékén a történelem folyamán több
különös, korát meghaladó találmány bukkant fel. Gondoljunk csak az
1900-ban a görögországi Antikíthira mellett előkerült ókori számítógép
maradványaira, amely azonban nem az egyetlen furcsa tárgy.
Az arab alkimista és mágikus írások is beszélnek egy ún. Aranyfejről, de sohasem derül ki pontosan, valójában mi az. El-Ghirbynek,
a híres kairói boszorkánynak is volt egy ilyen feje, mely időnként
jóslatokat mondott, máskor pedig szellem szállta meg, s titkos kincsek
hollétét árulta el.
A
templomosoknál egészen biztosan voltak efféle fejek, főleg a vidéki
szerzetesházakban. S az is biztos, hogy a Baphomet szó fennmaradt a
templomosok körében, mégpedig nemcsak a déli nyelvjárásterületeken,
hanem másutt is. Az elnevezés tehát nem a per során született, hiszen az
itt készült jegyzőkönyvek nem kerültek nyilvánosságra. A déli
nyelvjárást beszélő nép számára tehát jelenthetett ugyan Mahomedet, de a
templomosoknak biztosan nem.
A
párizsi templomos negyedben, a Saint-Méry templom kapuján egy
szakállas, szárnyas, szarvas kisördög látható; félig állat, félig
asszony állati karmokkal, női mellekkel. A hagyomány ezt Baphometnek,
pontosabban Templomos Baphometnek nevezi.
Egy
hasonlóan szakállas, szarvas, szárnyas, hermafrodita ördögöcske látható
a provins-i Saint-Croix templom kapuján is, a templomkapuval szemben
pedig valaha a templomosok egyik szerzetesháza állt. Ha valaki ismeri az
alkímiát és szimbólumait, az rögtön észreveszi, hogy a Saint-Méry
templom Baphometje alkimista szimbólumok valóságos sűrítménye.
Elképzelhető, hogy templomosok bálványait is különböző szimbólum
együttesek alkotják, és akkor a Baphomet szónak ezoterikus jelentése
lehet. Egyesek szerint a Baphé keresztelést, felszentelést, a Météos
pedig beavatást jelent. Ebben az esetben talán egyes keresztes lovagok
(valószínűleg a templomosok) beavatottságáról lehet szó, arról, hogy
birtokukban van valamilyen tudás, mely hatalmuk alapját képezi. De mit
ábrázolhat maga a bálvány?
Nos,
néhány kutató szerint Baphomet mögött a Bapheus mété kifejezést kell
keresnünk, ami azt jelenti: a Hold kelmefestője. Ez esetben a baffometi
kifejezésben jelzőként szerepel, a következőképpen fordítható: a Hold
kelmefestőinek mintájára, úgy, mint a Hold kelmefestői.
Ez
alkímiai értelemben azokra vonatkozik, akik az ezüstöt arannyá tudják
változtatni, vagyis azokról a beavatottakról van szó, akik eljutottak a
nagy mű megvalósításához. De miért ez a visszataszítóan csúnya külső?
Erre is egy alkimista allegória lehet a magyarázat, a beavatottak
szerint ugyanis a legtöbb szépet magába foglaló nagy mű közönséges,
csúnya, kellemetlen tapintású, bűzlő „alapanyagból” készült.
A
templomos rendben tehát volt egy alkimistákból álló testület. Aranyat
gyártottak volna vajon, és ez lenne hatalmuk és gazdagságuk titka?
Természetesen van, aki úgy véli, hogy a templomosok képesek voltak
aranyat előállítani. Még azt is pontosan megjelölték, hol folyt az
aranygyártás: Luz-la Croix-Haute-ban, Luz-Saint-Sauveur-ben, a Saone
partján, ahol a szóbeszéd szerint az alkimisták még ma is összegyűlnek
éjjelente, ha a csillagok kedvező állást mutatnak. Azt sem szabad
elfelejtenünk, hogy némely legendák szerint Salamon király
Ophirban nem bányásztatta, hanem előállíttatta az aranyat, hiszen olyan
beavatott volt ő, akinek birtokában volt a nagy metamorfózis titka. Az
első templomosok pedig éppen Salamon templomát kutatták.
Adódik
tehát a feltételezés, hogy a lovagok megfejtették Salamon hatalmának
titkát, ez lett gazdagságuk alapja, ráadásul tudásukkal el is
dicsekedtek: megalkották a Baphomet nevű bálványt, mely a beavatottak
számára egyértelművé tette, miféle tudást birtokol a rend.
Természetesen
nem minden kutató fogadja el, hogy a templomosok titokzatos bálványa
ezoterikus jelentést hordozna. Sokan cáfolják az összefüggést Salamon
király és a rend között. Ők egy éppoly kevéssé bizonyítható elmélet
hívei, mely szerint a templomosok hatalma földönkívüli eredetű volt. A
témának magyarul mindössze egy regényváltozata olvasható, ez azonban
magába foglalja az elmélet minden lényeges elemét.
Pierre Barbet Baphomet birodalma
című könyvében 1118 októberében Hugues de Payn egy balesetet szenvedett
földönkívüli űrhajó gazdájával köt szövetséget, aki fejlett technikai
berendezéseivel azért akarja világhatalomhoz juttatni a templomosokat,
hogy uralkodva rajtuk, vezetőjükként leigázza az emberiséget. Barbet
regényében a Baphomet nevű randa kis ördög természetesen maga az idegen
lény.
Forrás: Hihetetlen magazin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése