A katharok
A római egyháztörténet
legsötétebb fejezetei között szerepel a katharok összeesküvésének vagy
eretnekmozgalmának a története. Figyeljük meg, hogy többek között a
házasság elutasítása, a test feltámadásának tagadása, vagy az Ószövetség
istenének a Sátánnal való azonosítása milyen következményekkel járt a
középkorban. (De semmiképpen se hasonlítsuk össze a mai korral – ha
tudjuk!)
A
katharok (vagy katarok) egy dél-franciaországi eretnek mozgalom volt
egykoron, amelynek történelme a századi Franciaország egyik régiójába,
nevezetesen Languedocba nyúlik vissza. Nevük, a tiszta jelentésű katharosz
szóból ered, amely az elérendő lelki tisztaságukra és tökéletességükre
tett utalás. Emellett a római katolikusok kissé cinikus módon a latin cattus,
vagyis macska szóból eredeztetik a katharok nevét, utalván a
boszorkányosságukra. Sőt mit több, a német Ketzer (eretnek) szó is erre
vezethető vissza.
Szorosan idetartozik még az albigens
elnevezés is, minthogy a katharokat ezzel a névvel is illették egyik
dél-franciaországi központjuk nyomán. Így a katharok és az albigensek
lényegében szinonimáknak tekinthetők. A kathar mozgalmak főként
Észak-Olaszországban és Dél-Franciaországban tevékenykedtek.
Az első katharok már 1012 és 1020 között
feltűntek Limoux vidékén, de sokukat kivégezték. Elsősorban Aquitania
hercege, William biztosított számukra védelmet. Arrafelé a lakosság jó
szellemi táptalajnak bizonyult a katharizmus számára.
A katharokat a ma fellelhető történelmi kútfők szerint Geoffroy du Breuil is említi az 1181-ben írt krónikáiban.
A kathar mozgalom központjának
Toulouse-t és környékét tekintik a kutatók. Hittételeikről autentikus
források csupán gyéren állnak rendelkezésünkre: a „Rituel cathare de
Lyon” és a „Nouveau Testament en provençal” című írásaik. Ezenkívül
magától értetődő módon az ellenségeik és a riválisaik számolnak be
róluk, amely sorokat jobb, ha kritikus szemmel nézzük.
A katharok római egyházzal való
viszonyát alapvetően az jellemzi, hogy elutasították az egyház
szervezeti rendjét, a hierarchiát, a tekintélyelvűséget és az egyház
bizonyos elemeiben profán, kicsapongó és léha életvitelét, amely tényen –
paradox módon – éppen Róma háborodott fel a leginkább, ami akkoriban a
korrupció melegágya volt, mint ahogyan a pápaság története azt számos
alakalommal vissza is igazolja.
A katharok elvei többek között abban
tértek el a katolikusokétól, hogy Jézust egy szellemnek tekintették, aki
csak megjelenésében hasonlított az emberekre, de amúgy nem állt a
gonosz anyagi világ fogságában. Ebből következett ama kathar tanításuk,
miszerint az anyagi test mint olyan ideiglenes és illuzórikus, vagyis
átmeneti. Erről a tézisről nem nehéz kitalálni, hogy nem nyerte el Róma
tetszését, mivel az teljes egészében szembehelyezkedett a testben
történő feltámadás keresztény ígéretével és az anyagi világ nyújtotta
örömök élvezetével.
A katharok Róma számára kiosztott
következő arculcsapása az volt, hogy szerintük az Ószövetség istene nem
csupán a Démiurgosz (az anyagi világot teremtő isten), hanem egyenesen
maga a Sátán volt.
Több
se kellett a pápaságnak a kathar hittételeknél, III. Jenő szentatya már
küldte is a békés térítő és visszatérítő delegációját 1147-ben
Dél-Franciaországba, azonban minden próbálkozása ellenére nem sikerült
teljesen kigyomlálni a katharok által ültetett eszmei magvakat.
Ami miatt a katharok népszerűsége nem
kisebbedett, az a következőkben összegezhető: nem csak hitték,
vallották, tanították, hanem a mindennapi életükben is alkalmazták az
erkölcsi elveket, az erényeket és a szent tanításokat, ennélfogva a
képmutatás vagy a köpönyegforgatás árnyéka sem vetülhetett mozgalmukra.
Ezért hiúsultak meg rendre a pápai próbálkozások.
Ezek után III. Ince pápa már
hathatósabb, de lényegesen alantasabb eszközökhöz folyamodott, amikor
1198-tól felfüggesztette a katharokkal szimpatizáló helybéli bíborosok
hatalmát és egyszerűen kiközösítette az áttérő nemeseket.
Az időközben megalapított dominikánus
rendnek sem sikerült feltartóztatnia a kathar eszmék terjedését. Kevesen
tudják, hogy akkoriban valódi nyilvános viták zajlottak a katolikus és a
kathar teológusok között. Az utolsóra 1204-ben, Carcassonne-ban került
sor.
A
katharokkal való leszámolás következő akciótervét 1207-ben a pápa úgy
oldotta meg, hogy levélben szólította fel a francia nagyurakat és magát
az uralkodót is arra, hogy minden erőszakos eszközt bevetve fojtsák el,
illetve egyszer, s mindenkorra semmisítsék meg a birtokaikon
tevékenykedő eretnek mozgalmat. A katolikus ideológiai, akarom mondani,
„áldás”, az volt, hogy aki felszámolja az eretnekséget a területein, az
megkapja a katharok egész földbirtokát és teljes vagyonát, továbbá
eretneküldözésük felér egy, a Szentföldön teljesített katonai
szolgálattal. Amúgy a másik alternatíva – a katharok megtűrése és
békében hagyása – az egyház kiátkozását is maga után vonhatta.
Több se kellett a nagyuraknak, máris
megindultak a megtorló hadjáratok a kereszténység pápájának
felhatalmazása és felbujtása nyomán. A pápa ezzel keresztes hadjáratot
hirdetett az albigensek ellen.
A katharok üldöztetése 1208-ban érte el
legádázabb és legkegyetlenebb állomását, amely szó szerint a fizikai
likvidálásukat tűzte ki célul. Történt ugyanis, hogy Pierre de Castelnau
pápai legátust meggyilkolták, mire fel III. Ince pápa Szent Háborút
hirdetett a kathar mozgalom megsemmisítésére. A pápa már szinte nem
tudott mit ígérni motiváció gyanánt, így az adósságok kamatmentesség
mellett védelmet ígért a világi bíróságokkal szemben mindazoknak, akik
aktívan közreműködnek a vérengzésekben.
A
történelemben ezt tekintik az első olyan háborúnak, amelyet a
keresztények vívtak keresztények ellen a kereszt jegyében. Furcsa és
kissé ironikus, hogy ez volt az egyetlen győztes keresztes hadjárat.
A korabeli pápaság erkölcsi nívójáról a
következő kis történet is lerántja a leplet. 1209-ben megkérdezték a
pápai legátust, Arnaud Amaury (Amalric) cisztercita szerzetest, hogy
miképpen különböztessék meg az ostromlott Béziers város katolikusait a
katharoktól.
A főapát a következő elhíresült
kijelentést tette: „Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius”,
magyarul „Öljétek meg mindet, Isten megismeri az övéit.”
(Idézet forrása: Wakefield, Walter L.: Heresy, Crusade and Inquisition in Southern France 1100-1250, London, 1974)
Akár igaz, akár nem ez az anekdota,
hozzávetőlegesen 15 000 ember, magyarul a teljes lakosság
meggyilkoltatott. A beszámolójában ugyanerről az eseményről a
következőképpen tudósított az apát: „Sem kor, sem nem, sem rang nem
mentett meg senkit”.
A katharok ellen folytatott,
mészárlásokhoz hasonlítható, szentnek csúfolt háború 1229-ben ért véget,
jóllehet az utolsó kathar erődöt 1255-ig tartották. A pápa a lefoglalt
földeket szétosztotta hű emberei között, illetve a megalakuló inkvizíció
tett arról, hogy a katharokból titkos társaság és föld alatti mozgalom
váljék. Az utolsó Perfect (kathar szellemi vezető) a 14. század elején
halt meg a hivatalos adatok értelmében.
Az okkult történelem azonban nem így
szól. A titkos társaságok históriái között fellelhető olyan teória is,
amely a meghökkentően hosszú ideig élő Christian Rosenkreutz-ról
(1378–1484) azt tartja, hogy kathar volt, s eszmeiségét átültette az
általa alapított Rózsakeresztes Mozgalomba. A rejtély a mai napig
kiderítetlen.
Mindenesetre, a kathar eszmék sokféle
mozgalomra hatottak és sokakat megihlettek. Eklatáns példák voltak erre
azok a náci vezetők, akik előszeretettel tanulmányozták a kathar
okkultizmust, amely különösen a Szent Grál okán vált roppant népszerűvé
köreikben. De mivel a katharok az Ószövetség istenét, Jehovát, gonosz
istennek tartották, már csak ezért is felfigyelhettek rájuk a
nemzetiszocialisták doktrínáik összeállításakor.
Azt nem tudom megállapítani, hogy a katharok hiteles keresztények voltak-e
VálaszTörlésvagy sem, de azt tudom, hogy akik ilyen bestiálisan megsemmisítették őket, azok
semmiképpen nem voltak azok. M.SZ.GY.